Zaznacz stronę

Podstawowe pojęcia, które powinieneś znać

Mięsień – jest to narząd ruchu posiadający zdolność do zmiany swojej długości.

Przyczep – miejsce połączenie mięśnia z elementem kostnym.

Dane antropometryczne -pomiary waga, wzrost, obwody części ciała.

Akton – część grupy mięśniowej.

Faza koncentryczna – następuje skurcz mięśni. Przyczepy mięśnia zbliżają się do siebie – robimy wydech.

Faza ekscentryczna – następuje rozciągnięcie mięśnia. Przyczepy mięśnia oddalają się od siebie – robimy wdech.

Izometria – jest to stałe napięcie mięśniowe. Mięsień jest napięty, ale nie wykonuje swojej czynności.

Grupy synergistyczne – są to grupy mięśniowe, które współpracują ze sobą.

Grupy antagonistyczne – są to grupy mięśniowe przeciwstawne.

Areoby – ćwiczenia tlenowe.

Anareoby – ćwiczenia beztlenowe.

Trening interwałowy – trening ze zmiennym tętnem.

Stagnacja – zastój w treningu brak rozwoju mięśni.

Ćwiczenia wielostawowe – to ćwiczenie podczas którego zaangażowanych jest kilka stawów.

Ćwiczenia segmentgowane – angażują kilka grup mięśniowych. Ruchy zazwyczaj nie są wykonywane w pełnym zakresie ruchu.

FBW(Full Body Workout) – rodzaj treningu podczas które ćwiczmy cale ciało na każdej sesji treningowej.

Split – rodzaj treningu w którym każdą partie trenujemy na oddzielnej sesji treningowej.

Strefa Cardio – jest to wydzielona strefa na siłowni, która służy do treningu Cardio.

Trening Funkcjonalny – trening podczas którego używamy: gumy, piłki bosu, kijki etc.

Trening obwodowy – system treningowy polegający na przechodzeniu od jednego ćwiczenia do następnego bez odpoczynku.

Superkompensacja – okres zwiększonej wydolności po okresie wypoczynku po treningu i powrocie do stanu wyjściowego.

Anabolizm – rozrost masy mięśniowej.

Katabolizm – rozpad tkanki tłuszczowej i mięśniowej

Hipertrofia mięśniowa – rozrost mięśni szkieletowych.

Nad kompensacja – regeneracja mięśnia. W wyniku mikrouszkodzenia mięśni są nadbudowane i zyskujemy przyrosty.

Metoda wstępnego zmęczenia mięśni – przed ćwiczeniem bazowym wykonujemy ćwiczenie łatwe przykładowo izolowane.

Seria Łączona – są to 2 ćwiczenia jedno po drugim bez odpoczynku.

Super Seria – są to 2 ćwiczenia jedno po drugim na antagonistyczne grupy mięśniowe.

Gigant Seria – są to conajmniej 3 ćwiczenia bez odpoczynku na tą samą grupę mięśniową.

Palenie mięśniowe – stan w którym wykonujemy ćwiczenia na granicy możliwości.

Stretching – forma treningu, która polega na rozciągnięciu mięśni.

Mobilność – jest to ogólna sprawność i elastyczność.